Altijd up-to-date. Meld je aan voor onze nieuwsbrief BreinBites.
Smartphonebeleid op school: op weg naar een focuscultuur en breinwelzijn

Een praktische inspiratielezing voor scholen en onderwijsteams 'op een bedje van neurowetenschappelijke kennis'. T

Smartphonebeleid op school: op weg naar een focuscultuur en breinwelzijn

  • “Hoe mooi zou het niet zijn als onderwijs zo is vormgegeven dat het goed aansluit bij de werking van het brein bij leren, vooral in het kader van aandacht?”

    “ Hoe mooi zou het niet zijn als leerlingen scherm-vrij kunnen zijn? Dat ze bewuste keuzes en zich bewust zijn van effecten van gebruik van ’de aandachtsmagneten’  op leren en aandachtsprocessen in hun brein?

    We zijn overrompeld door de snelheid waarmee smartphones met social media gemeengoed zijn geworden. Smartphones worden massaal gebruikt en spelen een steeds belangrijkere rol bij didactiek op school zelf. En niet voor niets, het brengt heel veel, maar heeft tegelijkertijd ook valkuilen. Altijd online kunnen zijn is een zegen, altijd online zijn is een ramp omdat het de leerprestaties van jongeren onder druk zet. 

    Tijdens deze inspiratielezing krijgen deelnemers inzicht in de wijze waarop de drie breinnetwerken (het denkbrein, archiverend brein en reflexbrein) uit balans raken door frequent socialmedia-gebruik. Ze leren over het belang van het als school kiezen voor metacognitie; je leerlingen versterken met breinkennis. Daarnaast geeft deze lezing inspiratie voor het creëren van een letterlijk rustige leeromgeving en school zodat leerlingen zich kunnen focussen. Tot slot zoomen we in op het belang van breinvriendelijk voorbeeldgedrag en het formuleren van een helder beleid over het gebruik van smartphones op school.

    Deelnemers leren hoe ze – gefundeerd op breinwetenschap – lessen of trainingen verder kunnen bijschaven en verbeteren. Programma's worden leuker en beter;
  • maken kennis met aan schat aan nieuwe, prikkelende en beproefde werkvormen. Waarom niet een 'rap' maken in de les? Of laat de hersenen van leerlingen kraken door de inzet van een puzzelopdracht;
  • gaan – nog tijdens de workshops – met die nieuwe inzichte en werkvormen aan de slag, door ze te integreren in eigen lessen en trainingen;
  • ontwikkelen een gezamenlijke breintaal. Dit helpt om in de toekomst, samen, ook nieuwe lesstof of trainingsmateriaal breinproof te maken. 

Dit programma kunnen we aanbieden als:

    Brein Bootcamp (4 workshops van een dagdeel)  

 

In het kort

Ja maar… Ik zit vast aan lesmethoden. Het is een veelgehoorde reactie van docenten, als we het thema ‘breinleren’ introduceren. Onze reactie is steevast hetzelfde: elke methode biedt ruimte om er een breinproof twist aan te geven. Het is aan jou om die ruimte te pakken. Een ding is zeker: breinproof lessen zijn leuker (voor de leerlingen, maar ook voor jou), de motivatie van leerlingen schiet als een raket omhoog en de lesstof blijft beter plakken.

Voor wie?

Deze breinbootcamp is bij uitstek geschikt voor managers in het onderwijs en onderwijsteams. We passen de inhoud aan, aan het type organisatie en wensen. 

Inschrijven

Vul onderstaand formulier in om je in te schrijven.

Meer info

Bel mij terug:


Meer weten over dit programma? Neem contact met ons op:
info@bclinstituut.nl  
T. 085 401 57 88
We beantwoorden graag je vragen of maken voor je een offerte op maat. 


Gratis eBook

Hongerig geworden naar meer breintips die je kunt inzetten om jouw lessen of programma's leuker en effectiever maakt? Download ons eBook met veel praktische tips.

Copyright © 2024 Brokkelbrein